کاهش خطر سرطان برای زنان یائسه ای که از متفورمین استفاده می کنند

 7 آوریل 2016- زنان یائسه ای که به مدت طولانی از متفورمین برای کنترل دیابت استفاده می کنند، درمعرض خطر کمتری برای ابتلا به برخی سرطانها  و مرگ ناشی از این بیماری هستند.

این تحقیق توسط گروهی ازمحققان انستیتوی سرطان Roswell Parkو دانشگاه بوفالو انجام گردید. محققان اطلاعات بدست آمده ازمطالعه ی Women's Health Initiative (WHI)  را که شامل  یک مجموعه از مطالعات آینده نگر بزرگ برای بررسی مسائل شایع سلامت زنان بود، آنالیز کردند.

محققان دریافتند زنان دیابتی درمقایسه با زنان غیر دیابتی بیشتر در معرض خطر ابتلا به سرطان هستند. نتایج این تحقیقات درمجله ی the International Journal of Cancerمنتشر گردید.

 محققان با آنالیز اطلاعات 145826 زن یائسه ی 50 تا 79 ساله از 40 مرکز بالینی درآمریکا که در مطالعه ی  WHI  در فاصله ی سالهای  1993 و 1998 شرکت نموده بودند، دریافتند که  خطر مرگ بر اثر سرطان درمجموع در زنان دیابتی نسبت به  زنان غیر دیابتی 45 درصد بیشتر است، علاوه بر این درمیان زنان دیابتی، خطر مرگ بر اثر سرطان در میان استفاده کنندگان از متفورمین درمقایسه با افرادیکه  از متفورمین استفاده  نمی کنند،  بشدت متفاوت  است، محققان اعلام کردند که خطر مرگ بر اثر سرطان با افزایش زمان  مصرف متفورمین  درمیان این افراد کاهش می یابد.

خطر ابتلا به سرطانهای مهاجم در زنان مبتلا به دیابت نسبت به  زنان غیر دیابتی 13 درصد بیشتر است. زنان دیابتی همچنین با افزایش خطر20 درصدی  تا تقریباً  دو برابری سرطانهای  کولون، کبد، پانکراس، اندومتر و  non-Hodgkin lymphomaمواجه هستند.

نتایج این بررسی ها نشان می دهد که استفاده از متفورمین با بقای بهتر بیماران دیابتی مبتلا به سرطان تخمدان، روده ی بزرگ و سرطان پستان همراه است.

دکتر Gongمی گوید: ما در این مطالعه ی آینده نگر بزرگ با مدت زمان پیگیری طولانی  دریافتیم که  دیابت و داروهای دیابت با خطر سرطان، میزان مرگ ومیر کلی سرطان و محل بروز  سرطان ارتباط دارد، یافته های ما نشان می دهد دیابت یک عامل خطر برای سرطان (بطور کلی ) و خطر ابتلا به سرطانهای خاص است. ماهمچنین دریافتیم که مصرف متفورمین  برای مدت  زمان طولانی  خطر ابتلا به برخی از سرطانها را کاهش می دهد.

دکتر Wactawski-Wendeمی گوید: مطالعه ی WHIهمچنان برای ارائه داده های معنی دار به محققانی که به دنبال پاسخ برای سوالاتی درمورد مراقبت های بهداشتی زنان هستند، ادامه دارد. این پاسخها به درک ما از سلامت دراز مدت زنان مسن تر تأثیر خواهد گذاشت.

محققان می گویند: برای روشن شدن چگونگی تأثیر متفورمین  بر کاهش خطر ابتلا به سرطان و افزایش  بقاء افرادیکه به سرطان  مبتلا هستند، نیاز به انجام تحقیقات بیشتری وجود دارد.

منبع:www.sciencedaily.com/releases/2016/04/160407150959.htm